רחוב מיצקביצ'ה פעם, רחוב סטפן בנדרה היום

רחוב מיצקביצ'ה, בפי הורינו, היה רחוב מרכזי ב"צ'ורטקוב החדשה". הרחוב מתחיל במורד הרחוב, לפני הגשר המוביל לווגננקה ועולה מעלה לכיוון הדרך לביאלה וליגלניצה. הרחוב רחב, לאורכו מבנים כמו בית סוקלסקי, השעון בבזאר, הכנסייה הקתולית בה מתפללים פולנים, בית המרקחת של קרייבסקי, בנק זליצקובה, הספריה, הדואר, הצלמניה, בית המשפט המחוזי, ביתי הקברות הקתולי והיהודי  ועוד. הרבה יהודים גרו ברחוב מיצקביצה: ויסמן, בטיצקי, מוזלר, זיבנר בולכובר פירברג, מרגולס, מרבך, זוננשיין ועוד… בקומה הראשונה של הבתים היו חנויות לעורות, ומכולת וספר ומסעדה וחנות תכשיטים ושעונים וזגג ועוד ועוד.

 

רחוב מיצקביצה נקרא ע"ש המשורר והסופר אדם מיצקביץ, אחד המפורסמים והמרגשים במשוררי פולין. תלמידים יהודים שלמדו בגימנסיה הפולנית ידעו לדקלם בעל-פה את שיריו.

אחרי עצמאות אוקראינה "התכבד" הרחוב והחליפו את שמו לשמו של אחד הפושעים והמרצחים שקמו ליהודים באזור הזה, בשנים 1942- 1944: סטפן בנדרה.

סטפן בנדרה היה מנהיגן של קבוצות אוקראינים פורעים, קנאים ורצחנים, שהתארגנו במטרה לממש את עצמאותה של אוקראינה. הבנדרובצים, כך כונו, שיתפו פעולה עם הנאצים ועזרו לממש את "הפתרון הסופי של בעיית היהודים" . הם חשבו ששיתוף הפעולה יקדם את מימוש משאלתם למדינת אוקראינה עצמאית. קבוצות בנדרובצים, שהסתובבו בערים ובכפרים, זינבו בקבוצות לוחמים רוסים, פולנים ויהודים ורצחו בהם ללא רחמים. רצחניותם נודעה לשמצה והייתה לאימת היהודים. גם בתום המלחמה, כשיהודים יצאו "מחוריהם" וזכו להגיע ליום השחרור, רבים מהם נרצחו על ידי הבנדרובצים , "יימח שמם וזכרם"
אם כך, סטפן בנדרה, אישיות שנויה במחלוקת, קיבלה את ה"כבוד" ברחוב ראשי בצ'ורטקוב . יש הרואים בו פטריוט וגיבור לאומי – וחבל.